Close

Wybór usług hostingowych dla firmy

Jeszcze niedawno do wyboru firmy, która opiekuje się serwerami, zarządy przedsiębiorstw nie przykładały zbyt dużej wagi. Po atakach hakerskich rujnujących wizerunek firm i instytucji w ostatnich miesiącach nad tym zadaniem pochylają się czasem nawet prezesi. Na co trzeba zwrócić uwagę, doradzają eksperci ze Sprint Data Center.

Firm oferujących usługi hostingowe jest przynajmniej kilka tysięcy, jednak jakość oferty wielu z nich jest daleka od zadowalającej. W czasach, kiedy dane firmy zapisane na serwerach bywają dobrem nadrzędnym, wybór usługi gwarantującej spokojny sen i nie przerażającej kwotą na fakturze jest bardzo istotny.

1. Wielkość miejsca na dysku – tutaj działa najprostsza zasada: im więcej, tym lepiej. Warto wybierać dostawcę oferującego kilkadziesiąt GB. Nawet jeśli wydaje nam się, że wykorzystanie kilku GB zajmie wieki, to zasoby zmniejszają się zazwyczaj zaskakująco szybko. Wystarczy kilka zapomnianych kont pocztowych po byłych pracownikach, zorganizowany przez firmę konkurs generujący duży ruch na stronie czy nadprodukcja dokumentacji do skomplikowanego projektu.

2. Ilość kont email – zależy od potrzeb naszej firmy, jednak warto pomyśleć o tym dalekowzrocznie. Dostawcy oferujący nieograniczoną ilość to lepsza propozycja. Możemy wtedy zakładać osobne konta typu kadry@, biuro@, reklamacje@, czy rekrutacja@. Także w przypadku zwiększenia zatrudnienia ten element nie będzie przeszkodą.

3. Konta ftp – służą do przesyłania dużych plików. Firma, która przygotowuje duże pliki graficzne czy np. projekty, z pewnością będzie potrzebowała sprawnie działającego konta ftp. Najlepsze firmy hostingowe oferują kilka takich kont. Co najmniej jedno jest nieodzowne.

4. Zabezpieczenia – w czasach, kiedy informacja może być cenniejsza od pieniędzy, a szpiegostwo gospodarcze jest na porządku dziennym, trzeba trochę uwagi poświęcić na ten aspekt. Większość firm oferuje antywirus i antyspam, ale warto zapytać, na jakim oprogramowaniu działają, jak często są aktualizowane, jakimi mogą się pochwalić certyfikatami.

5. Okres testowy – większość firm pozwala na bezpłatne i nie wymagające zobowiązań testowanie oferowanej usługi. Solidne firmy umożliwiają to przynajmniej przez 7 dni, rynkowa czołówka dłużej. Pozwala to ocenić, czy proponowane warunki nam odpowiadają. Jeśli nie, to warto pomyśleć o większym pakiecie lub… poszukać innego dostawcy.

6. Łatwy kontakt z serwisem – standardem jest samodzielna obsługa w panelu klienta. Im więcej ustawień, które od razu sami uruchamiamy, tym łatwiej nam zarządzać taką usługą. Cenna może się też okazać możliwość kontaktu telefonicznego. Jeśli obsługa działa całą dobę, dostawca wart jest zainteresowania.

7. Bezpieczeństwo serwerowni – lokalizacja serwerów, na których będą nasze dane to bardzo istotna okoliczność. Serwery w miejscach zagrożonych np. powodziami czy przerwami w dostawie prądu nie są najbezpieczniejszą opcją. Warto zapytać usługodawcę, czy posiada zapasowe źródła energii, stałą ochronę obiektu, nowoczesne systemy przeciwpożarowe.

8. Wreszcie „last but not least” Cena - presja na zmniejszanie kosztów podczas recesji musi ustąpić zdrowemu rozsądkowi.

Do niedawna firmy oszczędzały kilka tysięcy złotych na hostingu i zabezpieczeniu infrastruktury IT, by następnie w wyniku awarii stracić setki tysięcy – ostrzega Mirosław Mikołajczyk ze Sprint Data Center.

Oferty zadowalających usług w solidnych firmach z kosztem miesięcznym w przedziale 20 – 45 złotych miesięcznie są możliwe do uzyskania.

 Wśród powyższych zasad nie ma lokalizacji firmy hostingowej. – Gdy dbamy o wirtualne dobro firmy, nie ma właściwie większego znaczenia czy hostingiem przedsiębiorstwa z Piotrkowa, Grudziądza czy Opola zajmuje się firma np. w Olsztynie. Ważne, aby naszymi danymi opiekowali się specjaliści znający się na swojej pracy – dodaje Mirosław Mikołajczyk ze Sprint Data Center.

 

8 rzeczy, które trzeba sprawdzić wybierając hosting - artykuł do pobrania