
Dobre czasy dla multiagentów
Rośnie znaczenie multiagencyjnego kanału sprzedaży ubezpieczeń. Potwierdzają to zarówno doniesienia ubezpieczycieli, dane KNF-u, jak i biznesowy rozwój największej polskiej multiagencji, która działa już w każdym województwie.
Według medialnych doniesień ubezpieczycieli dystrybucja polis kanałem multiagencyjnym stanowi niekiedy nawet 90% całej sprzedaży, a część towarzystw w ogóle nie korzysta z usług agentów wyłącznych. Takie nastawienie rynku otwiera branży multiagencyjnej pole do wzrostu. Wskazują na to również ostatnie dane udostępnione przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) – rynek pośrednictwa ubezpieczeniowego wszedł w 2013 rok z liczbą 15,4 tys. multiagentów, a to stanowiło 44,6% spośród ogółu 34,3 tys. pośredników. Ostatnie lata to niemal nieprzerwany trend wzrostowy. Dla porównania, na koniec 2005 roku multiagenci stanowili zaledwie 35,6% pośredników.
Zwrot ubezpieczycieli ku multiagencjom wiąże się niewątpliwie ze zmianą podejścia klientów do zakupu polis. Choć, jak wskazują wyniki zeszłorocznego badania zleconego przez KNF (TNS dla Komisji Nadzoru Finansowego, „Postawy społeczeństwa polskiego wobec ubezpieczeń”, grudzień 2013), większość Polaków wciąż nie zmienia swojego ubezpieczyciela, to zauważamy, że coraz większa grupa osób chce porównać kilka czy kilkanaście ofert zanim podejmie decyzję o zakupie – mówi Monika Grabowska, odpowiedzialna za wsparcie rozwoju sieci franczyzowej w multiagencji CUK Ubezpieczenia.
Rozwój w branży multiagencyjnej
Suma nastawienia klientów do porównywania różnych ofert i otwartość towarzystw ubezpieczeniowych pozwala rosnąć branży multiagencyjnej. Widać to na przykładzie największej polskiej multiagencji, CUK Ubezpieczenia, która od marca 2014 r. prowadzi działalność w każdym województwie. Łącznie pod logo firmy w 104 miastach działa 125 oddziałów – 41 własnych i 84 franczyzowe.
Kilka nowych propozycji współpracy każdego miesiąca pozwala nam stwierdzić, że multiagencje stały się po prostu atrakcyjnym pomysłem na biznes. Otworzyliśmy w zeszłym roku rekordową liczbę 28 placówek, ale zdajemy sobie sprawę, że cały rynek pośrednictwa ubezpieczeniowego nieustannie się rozwija – tłumaczy Monika Grabowska.
Cechą charakterystyczną multiagencyjnego biznesu CUK Ubezpieczenia jest prowadzenie działalności nie tylko w wielkich ośrodkach miejskich, ale również w niewielkich miejscowościach. Liczba mieszkańców nie jest bowiem tak istotna, jak dobra znajomość otoczenia, dzięki której multiagent-franczyzobiorca skutecznie buduje swoją bazę klientów, niwelując tym samym bariery wejścia na rynek. Otwarcie placówki w oparciu o franczyzę to inwestycja ok. 15 tys. zł, niezależnie od lokalizacji. Przed rozpoczęciem działalności, a także w jej trakcie przedsiębiorca nieodpłatnie korzysta z informatycznego, merytorycznego i marketingowego wsparcia franczyzodawcy.
Dobre czasy dla multiagentów – artykuł do pobrania