
Najbardziej nietypowe usługi assistance na rynku
Statystyczny Polak coraz lepiej rozumie, czym są usługi pomocowe – odsetek badanych, którzy to deklarują wzrósł z 42 do 64% r/r. Oczywiście wciąż kojarzymy assistance przede wszystkim przez pryzmat pomocy samochodowej, domowej i turystycznej. Jednak rozwój rynku powoduje, że pojawia się na nim również dużo nowości, takich jak assistance dietetyczne, funeralne czy teleopieka kardiologiczna.
W 2014 roku z różnych usług assistance skorzystało blisko 1,8 mln osób, wśród których jest coraz więcej rodzin, kobiet i ludzi młodych. Niezmiennie najczęściej assistance jest identyfikowane jako wsparcie samochodowe, ale istotnie w stosunku do zeszłego roku wzrósł odsetek osób kojarzących assistance z usługami pomocowymi i ratunkowymi. Inne skojarzenia to: ochrona, zabezpieczenia, usługi concierge i domowe, usługi turystyczne, medyczne, bezgotówkowe.
Branża asystencka nie poprzestaje jednak na produktach już obecnych w świadomości Polaków. Na rynek wchodzą nowe, czasem bardzo nietypowe usługi.
Pomoc dla sercowca
Przykładem innowacyjnego myślenia asystorów jest teleopieka kardiologiczna. W ramach usługi pacjent wyposażany jest w przenośny aparat EKG, umożliwiający przesyłanie badań na odległość. Aparat EKG jest lekki i poręczny, co w razie potrzeby pozwala zabrać go ze sobą w podróż.
Usługa daje możliwość konsultacji z lekarzem specjalistą, zapewnia całodobowy nadzór, czy pomoc w wezwaniu karetki pogotowia. Nie ma limitów ilości badań EKG, a wszystkie dane są archiwizowane. Łączność ze specjalistą odbywa się za pomocą telefonu komórkowego lub stacjonarnego z dowolnego miejsca na świecie.
Jak to działa? Pacjent samodzielnie przykleja do ciała jednorazowe elektrody połączone z niewielkim aparatem EKG. Dzwoni do Centrum Telemedycznego, uruchamia aparat EKG. Po zarejestrowaniu badania rozmowa przekazywana jest dyżurującemu lekarzowi, który na ekranie komputera widzi zapis pracy serca pacjenta. Po zapoznaniu się pyta o dolegliwości i instruuje pacjenta w sprawie dalszego postępowania. Jeśli wynik badania zagraża życiu pacjenta, lekarz wzywa do niego pogotowie ratunkowe, przekazując dyspozytorowi informacje na temat przebiegu choroby, zażywanych leków i aktualnego stanu zdrowia.
– Produkt jest odpowiedzią na zmiany społeczne i technologiczne. Telemedycyna to trend, który już uwidocznił się na polskim rynku zdrowotnym, a perspektywy jego rozwoju są wręcz olbrzymie. Teleopieka kardiologiczna daje szansę osobom cierpiącym na choroby układu krążenia na ciągłą kontrolę pracy serca bez wychodzenia z domu, czy czekania w długich kolejkach do lekarza – mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.
W ostatniej drodze
Innym przykładem jest assistance funeralne, czyli wszechstronne wsparcie dla rodziny dotkniętej śmiercią bliskiej osoby. Polega na udzielaniu wszelkich potrzebnych informacji o procedurach, kosztach i formalnościach. Zapewnia konsultację psychologiczną dla członków rodziny i pomoc prawną w zakresie spraw związanych z testamentem i dziedziczeniem. Specjaliści w ramach takiej oferty organizują ceremonię pogrzebową, pokrywają jej koszty (niezależnie od zasiłku wypłacanego przez ZUS czy KRUS), w tym dojazd najbliższej rodziny zmarłego.
– Sądzimy, że takie finansowe i organizacyjne wsparcie rodziny w trudnej sytuacji może być bardzo przydatne. Tego typu usługi assistance są dosyć popularne w niektórych krajach Europy Zachodniej. Przewidujemy, że także u nas wsparcie udzielane przez sprawdzonych, reprezentujących wysokie standardy usługodawców może być odpowiednią propozycją rynkową – mówi Piotr Ruszowski.
– Nie przewidujemy sprzedaży takiego produktu w formule stand alone, jednak może on być ciekawym dodatkiem i wyróżnikiem oferty ubezpieczeniowej i bankowej – dodaje Piotr Ruszowski.
Coś dla urody
Na rynku asystenckim działają również takie rozwiązania jak portal stworzony, żeby pomagać użytkownikom modyfikować ich nawyki żywieniowe tak, by stały się zdrowsze. Otrzymywane porady uwzględniają indywidualną sytuację użytkowników i mogą być przydatne zarówno dla sportowców, osób żyjących w napięciu i stresie, jak też dla całych rodzin, chcących stosować rozsądną profilaktykę zdrowotną opartą na diecie (np. rodzice mogą uzyskać specjalne wskazówki dietetyczne dotyczące żywienia dzieci w różnym wieku).
Działanie portalu oparte jest o aktualną wiedzę z zakresu dietetyki, jest nadzorowane merytorycznie przez ekspertów, co gwarantuje użytkownikom pełne bezpieczeństwo korzystania z porad. Co ważne, za pośrednictwem portalu można sprawdzić swój bilans energetyczny, zalecenia dietetyczne, przygotować jadłospis, a także umówić się na konsultację i uzyskać fachową, dopasowaną do konkretnych potrzeb i możliwości poradę specjalisty. System tygodniowych raportów z postępów ma natomiast wspierać konsekwencję w stosowania diety. Wszystkie funkcjonalności są dostępne dla zalogowanego użytkownika, a także dla członków jego rodziny.
– Portal jest oferowany naszym partnerom ubezpieczeniowym i bankowym, którzy mogą go udostępniać swoim klientom. Możliwość korzystania z dietetycznych porad jest więc tym, czym assistance dodawane do ubezpieczenia mieszkania czy karty kredytowej. Wg badań, klienci wysoko oceniają takie dodatki, podkreślając, że są one dla nich istotnym elementem wpływającym na wybór dostawcy usług ubezpieczeniowych lub bankowych – mówi Piotr Ruszowski.
Rozwiązania dopasowane do potrzeb
Nowatorskie – wbrew pozorom – są też usługi motocyklowego assistance (do tej pory nieoferowanego na taką skalę w Polsce) czy ubezpieczenie rowerzysty, które mocno zmienia się wraz z upowszechnianiem się w naszym kraju roweru w dojazdach do pracy. Zdecydowanie minęły już czasy, kiedy do firmy assistance dzwoniło się tylko w sprawie holowania zepsutego pojazdu czy cieknącego kranu.
– Branża wyraźnie ewoluuje, dostosowując się do oczekiwań konsumentów i partnerów biznesowych – przede wszystkim banków i ubezpieczycieli, którzy w assistance upatrują skutecznego i stosunkowo niedrogiego czynnika lojalizującego ich klientów (aż 76% użytkowników usług assistance posiadających je w ramach usług bankowych uważa, że takie dodatki podnoszą atrakcyjność produktów, którym towarzyszą). Co istotne, poziom personalizacji nowych produktów jest bardzo zaawansowany, bo pakiety assistance np. dla banków budujemy w oparciu o konkretne potrzeby odbiorców i charakterystykę portfela docelowego. To są podstawowe kryteria, które wpływają na wygląd i kształt produktu. Coraz częściej bardzo innowacyjnego – ocenia Piotr Ruszowski z Mondial Assistance.
Najbardziej nietypowe usługi assistance – artykuł do pobrania