
5 pytań o samochód w abonamencie
Abonament na samochód jest dostępny w Polsce od niedawna i choć tę formę finansowania oferuje jeszcze niewiele firm, to jej popularność rośnie. O co klienci najczęściej pytają dostawców aut na abonament?
Z usługi samochodu w abonamencie z chęcią korzystają klienci indywidualni. Kusi ich możliwość wymiany samochodu nawet co rok i otrzymania w pakiecie ubezpieczenia, kompleksowej obsługi serwisowania pojazdu czy wymiany opon.
- Czym jest abonament na samochód?
Abonament na samochód to forma finansowania, odmienna od leasingu czy kredytu. Umożliwia stałe użytkowanie pojazdu za ustaloną z góry, a płaconą w systemie miesięcznym kwotę – bez konieczności kupowania samochodu na własność. Zasady korzystania z auta opisane są w umowie – zawiera ona okres użytkowania samochodu i limit kilometrów do pokonania. Maksymalny czas korzystania z samochodu w abonamencie to cztery lata, a minimalny – rok.
- Dlaczego powinienem rozważyć wzięcie auta na abonament?
Zamiast brać kredyt, spłacać go przez kilka lat, a później szukać szczęścia na rynku wtórnym podczas sprzedaży samochodu, można go po prostu użytkować, a po upływie okresu umowy wymienić na nowy. Do tego dochodzi możliwość pełnego serwisowania, przechowywania opon, czy ubezpieczenia bez dodatkowych kosztów. W abonamencie nie ma problemu związanego ze spadkiem wartości samochodu, powszechnego w przypadku posiadania auta na własność. Słowem – wszystko, co zajmuje czas i pieniądze przy użytkowaniu samochodu, nie jest już na głowie właściciela pojazdu.
Co więcej abonament dostępny jest zarówno dla samochodów nowych, jak i używanych. Najczęściej są to auta pokontraktowe, 3-4 letnie. Finansowanie samochodu w abonamencie, w firmie leasingowej, daje pewność, że korzysta się ze sprawdzonego pojazdu.
– Warto podkreślić, że dostępne w abonamencie samochody pochodzą z pewnych źródeł. To ważne, bo pamiętajmy, że jednym z głównych problemów osób szukających używanych aut, jest brak pewności dotyczący przebiegu czy historii serwisowej. Z doświadczenia wiemy, jak istotne dla klientów naszej platformy Master1.pl jest to, że znajdują się na niej tylko samochody pochodzące z polskich salonów – mówi Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease, zarządzający serwisem Master1.pl.
- Czy poza stałą miesięczna opłatą są jakieś dodatkowe koszty?
Przy podpisaniu umowy użytkownik ma możliwość wniesienia opłaty na start, dzięki czemu miesięczny koszt użytkowania samochodu będzie niższy. W cenie abonamentu – w zależności od warunków zawartych w umowie – użytkownik ma możliwość korzystania z koordynacji likwidacji szkód, samochodu zastępczego, serwisowania i wymiany opon.
- Czy obowiązuje mnie limit kilometrów?
Przed podpisaniem umowy należy oszacować, ile kilometrów przejedzie się samochodem w okresie abonamentu. To dlatego, że jeśli założony limit zostanie przekroczony, użytkownik będzie musiał ponieść koszty dodatkowych kilometrów – stawki zależą od modeli samochodów. Na szczęście limity są bardzo obszerne – od 20 000 do 40 000 km rocznie, co dla większości osób jest w zupełności wystarczające.
- Co się dzieje z samochodem, gdy umowa na abonament się kończy?
Użytkownik samochodu ma kilka opcji w ramach zakończenia umowy.
– Najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla klienta jest zwrot samochodu i wymiana na nowy model w ramach kolejnego kontraktu. Umowa abonamentu może też zostać wydłużona o wymaga to indywidualnych ustaleń i wyliczeń – mówi Grzegorz Grodecki.