Close
Strategia komunikacji korzyści plan strategii

Strategia komunikacji, potrzebna czy nie?

Dobry dokument strategii komunikacji to taki, z którego się korzysta. Musi być konkretny, zrozumiały i dopasowany do celów biznesowych firmy.

Spis treści:

  1. Czy potrzebujesz strategii komunikacji?
  2. Jakie korzyści daje strategia komunikacji?
  3. Najczęstsze błędy przy pracy nad strategią komunikacji?
  4. Rodzaje strategii komunikacji.
  5. Jak zaplanować prace nad strategią komunikacji?
  6. Etapy pracy nad strategią komunikacji.
  7. Jak zadawać kluczowe pytania podczas warsztatu?
  8. Czy strategię komunikacji można zmieniać? 

Strategia komunikacji– czy muszę ją mieć?

Jednym zdaniem: nie wszystkie firmy mają strategię komunikacji. A jednak liderzy przywiązują dużą wagę do tego dokumentu.

Firma może funkcjonować bez strategii komunikacji. Na rynku widziałem zadziwiająco wiele takich przykładów. Nie tylko małych organizacji, ale również całkiem dużych przedsiębiorstw.
Przez lata pracy spotykałem się z menedżerami, którzy nie rozumieli, jakie korzyści przynosi posiadanie takiego dokumentu. Albo go nie mieli, albo był on martwym plikiem schowanym gdzieś głęboko w czeluściach komputera.
Ich firmy „jakoś tam” działały w obszarze komunikacji. 

Można? Można. 

Ale jest to moim zdaniem wybór dla przeciętniaków.
Posiadanie strategii komunikacji to oczywiste zadanie dla każdej organizacji, która chce być liderem swojej kategorii. 

A jeśli odpowiadasz za wizerunek swojej firmy, to również kwestia ambicji, które powinny tobą kierować. Praca nad strategią komunikacji oznacza dla ciebie wyjście poza schematy, poza przypisanie do szeroko rozumianego działu marketingu. Zmusza cię do współpracy z innymi.
Zachęcam cię do podjęcia tego wyzwania.

Powtórzę, nie potrzebujesz strategii komunikacji, żeby funkcjonować z dnia na dzień. Żeby „jakoś to było”.

Potrzebujesz jej jednak, jeśli chcesz grać z najlepszymi. Po to,  żeby nie tracić czasu, a tym samym zdobywać przewagę nad konkurentami. 

Dzięki temu będzie wzrastało twoje znaczenie w organizacji.

Co daje ci strategia komunikacji?

Jednym zdaniem: już sam proces budowania strategii komunikacji pozwala na pozyskanie informacji, które są krytyczne dla sukcesu całej firmy i wzrostu twojego znaczenia w jej strukturach.

Spędziłem blisko 20 lat pracując w działach komunikacji lub będąc zewnętrznym konsultantem prowadząc prace w ramach działania agencji PR Brandscope z Trójmiasta. Moim zdaniem podstawowe korzyści, jakie wynikają z posiadania strategii komunikacji są następujące:

    1. Przede wszystkim oszczędność czasu. Jeśli zarządzasz wizerunkiem, to doskonale wiesz, jaka to korzyść.
      Jak strategia komunikacji oszczędza czas?
      Pozwala eliminować nieprzystające do niej projekty i pomysły już na bardzo wczesnym etapie. Mając precyzyjnie nakreślone kierunki komunikacji, po prostu wiesz w co warto wejść, a co nie jest warte uwagi. W związku z tym ograniczasz spotkania i wewnętrzne dyskusje w firmie do minimum.
    2. Masz jasno nakreślone cele. To pozwala ci ustawić cały proces zarządzania pracą (swoją lub zespołu), zwiększając twoją efektywność. Wybacz takie morskie porównanie, ale Brandscope ma siedzibę w Trójmieście – dzięki strategii, wiesz dokąd płyniesz. Wystarczy zatem wiosłować z odpowiednim natężeniem dzięki harmonogramowi prac, który stanowi element strategii.
    3. Masz ustalone wskaźniki realizacji celów i wiesz, czy pracujesz dobrze. To jest krytycznie ważne. Równocześnie, takie podejście do zarządzania, pozwala zdobyć szacunek pozostałych działów firmy, które zazwyczaj potrafią bardzo precyzyjnie wskazywać swój udział w realizacji celów biznesowych. Dzięki temu przestajesz być człowiekiem od marketingu, w domyśle robiącym zawsze zbyt mało, a stajesz się ważnym elementem biznesu.
      Twoja pozycja w firmie rośnie, a wraz z nią budżety, którymi dysponujesz.
    4. Proces przygotowania strategii komunikacji wymaga współpracy z wieloma ludźmi w organizacji. W efekcie lepiej poznajesz ich cele i potrzeby, kształtując sobie pogłębiony obraz firmy, za której wizerunek odpowiadasz. Zaczynasz lepiej wszystko rozumieć. Potrafisz efektywniej planować działania i dopasowywać je do celów biznesu. A przy okazji budujesz bezcenne relacje z pozostałymi menedżerami. To na pewno się zwróci.
    5. Dobra strategia bazuje na badaniach. To wiedza, która pozwala ci zrozumieć kim są twoi klienci, jakie są ich oczekiwania wobec twojej firmy, jaki jest ich styl życia. To bezcenna wiedza.
      Z moich obserwacji wynika, że niestety duża część biznesu po prostu nie zna swoich grup celowych, albo w najlepszym wypadku bazuje na nieaktualnym wyobrażeniu. Budowanie strategii to dobry moment na przekonanie zarządu o konieczności zrobienia takich badań. Na pokazanie bezpośredniego związku między komunikacją, a sprzedażą.
    6. Robisz dobry przegląd rynku, a to pozwala ci ocenić działania konkurencji. Założę się, że w codziennej bieganinie nie masz na to czasu, bo zadań do realizacji „z własnego podwórka” jest wystarczająco dużo. Tymczasem obserwowanie konkurencji to nie tylko inspiracja, ale również budowanie własnej ekspertyzy. Żeby być dobrym piarowcem, musisz być absolutnie „obryty” na temat rynku, na którym funkcjonuje twoja firma.

Strategia komunikacji, tych błędów unikaj

Jednym zdaniem: przygotowanie dobrej strategii to rzeczywiście olbrzymi wysiłek, ale jesteś w stanie zrealizować to zadanie.

Z moich doświadczeń wynika, że podstawowym błędem przy tworzeniu strategii komunikacji jest to, że nie wierzysz w sensowność wykonywania tej pracy. To wcale nie jest nieracjonalne. Przygotowanie dobrej strategii komunikacji, to kawał roboty, który zajmie ci dużo czasu, liczonego czasami w miesiącach.
Tymczasem przywala cię bieżąca praca, telefony, maile, spotkania, kryzysy, wrzutki od zarządu i szefów innych działów.

Bardzo często widzę sytuację, że polecenie stworzenia strategii przyszło z góry (zarząd) lub z samej góry (centrala za granicą) i traktujesz to, jak kolejny „task”.
Czyli bez przekonania.
Dosyć typowy jest schemat, kiedy uświadamiasz sobie, że musisz mieć strategię komunikacji, bo inni menedżerowie mają swoje – czyli w sumie to nie chcesz, ale trudno trzeba tam coś opracować, żeby nie być gorszym. 

Uwierz mi, nawet jeśli twoja motywacja nie jest czysto pozytywna, nie ma powodu do lęku. Jesteś w stanie zarządzić tym projektem z pomocą zewnętrznych konsultantów. Poradzisz sobie, tylko zwróć uwagę na to, czego nie robić.

Najczęstsze błędy przy tworzeniu strategii komunikacji to:

        1. Niewiara w sens pracy wykonywanej przy tworzeniu strategii komunikacji. Jeśli nie chcesz robić tej pracy, nie wiesz, jak się do niej zabrać, to działaj zgodnie z zasadą, że „słonia je się w kawałkach”. Zaplanuj sobie czas na lekturę artykułów (również tych naukowych) i powoli zgłębiaj wiedzę dotyczącą tej dziedziny. Pytaj, czytaj, rozmawiaj. Załóż sobie kilkanaście tygodni na wstępne zgłębienie materii.
        2. Zbyt imperialne podejście do tematu. „Strategia” to wyraz, który brzmi naprawdę bojowo i dumnie, ale nie musisz mieć w sobie cech dowódcy greckiego wojska, żeby udźwignąć ten temat. Działaj metodycznie i spokojnie. Przypomnij sobie podstawowe, najprostsze metody analizy, chociażby takie jak SWOT.
        3. Strategia na pokaz. To kolejny błąd, który rzuca mi się w oczy podczas rozmów z menedżerami. Mam tu na myśli taki dokument, który spełnia teoretycznie wszystkie założenia, ale po ukończeniu prac nad nim, ląduje na półce. Pamiętaj, strategia ma być przede wszystkim użyteczna. Nie koncentruj się na jej rozmiarach. To nie musi (chociaż może), być opasły tom. Najlepsze strategie zawierają się na jednym slajdzie. 

Rodzaje strategii komunikacji

Jednym zdaniem: bez względu na to, czy działasz w międzynarodowej korporacji czy też twoja firma jest lokalnym graczem, strategia jest ci potrzebna.

Nie bój się nie będę tutaj opisywał żadnych definicji. Chcę się z tobą podzielić doświadczeniem wynikającym z wieloletnich obserwacji. W agencji PR Brandscope z Trójmiasta, pracujemy zazwyczaj z korporacjami i MSP. Na przestrzeni ostatniej dekady funkcjonowania naszej firmy, wiele razy proszono nas o pomoc w stworzeniu strategii komunikacji. Spotykając się z dziesiątkami menedżerów zauważyłem kilka prawidłowości związanych ze strategiami.

Oto moja autorska klasyfikacja:

        • Strategia wynikająca z oczekiwań zagranicznego właściciela. Częsty przypadek w korporacjach w sytuacji, kiedy masz nad sobą, chociaż niekoniecznie bezpośrednio, jakiś dział PR lub marketingu w tzw. centrali za granicą. Można to uznać za komplikację. Dlaczego? Bo bardzo często założenia strategiczne, które sprawdzają się w perspektywie globalnej, nijak nie pasują do lokalnych potrzeb. Twoim zadaniem będzie w takim wypadku zdolność do efektywnej implementacji oczekiwań właściciela, do twoich realiów.
          Jak to zrobić?
          Musisz przede wszystkim zdobyć wiedzę na temat swojego rynku. Uzbroić się w badania i analizy, które będą twoimi argumentami. Pamiętaj, że menedżer z Baltimore czy z Dubaju, nie ma żadnego pojęcia o tym, jak zarządzać komunikacją w Polsce. Dla niego jesteś odległym oddziałem, gdzieś na krańcu świata.
          Z pewnością nie ma też czasu na analizowanie twojego przypadku samodzielnie. Przygotuj się zatem dobrze. Zasygnalizuj, że chcesz podjąć się takiej pracy i aktywnie nawiązuj relacje z ludźmi z komunikacji w centrali. Poznaj ich motywacje, daj im poznać swoje. Wpraszaj się na spotkania strategiczne. Pamiętam, jak kiedyś przygotowałem strategię komunikacji w ramach obowiązków kierowania działem public relations jednego z towarzystw ubezpieczeń w Polsce, którego głównym udziałowcem byli Niemcy. Kilka tygodni później pojechałem do nich, żeby przedstawić założenia dokumentu
          kolegom. Byli pod gigantycznym wrażeniem naszej innowacyjności. Jak dziś mam przed oczami obraz szefa PR, który mówi mi, że zazdrości nam Polakom, takiego otwartego spojrzenia na social media i styl mówienia do rynku. Byłem wtedy bardzo dumny, bo wiedziałem, że wyprzedzamy ich o kilka lat.

 

        •  Strategia komunikacji wynikająca z głębokich zmian w biznesie. Bardzo często zdarza nam się być zaproszonym do prac strategicznych w momencie, kiedy w firmie podejmowane są kluczowe decyzje na poziomie biznesowym. Komunikacja, pełniąca często w praktyce służebną wobec tych działań rolę, musi się umiejętnie do nich dopasować. To świetny moment, żeby udowodnić swoją wartość w organizacji. Najważniejszym zadaniem, jakie przed tobą stanie jest w tym wypadku uczestniczenie w spotkaniach strategicznych. Wiem, może być tak, ze nie jesteś na nie zapraszany, bo w oczach decydentów zarządzasz obszarem „wykonawczym”. Musisz starać się to zmienić.Pokaż, że chcesz brać udział w dyskusjach i potrafisz wnieść do nich prawdziwą wartość. Tutaj znowu bardzo istotne będzie posiadanie wiedzy, która jest unikalna w oczach innych menedżerów – badań, analiz, raportów. Część z tych narzędzi jesteś w stanie przygotować samodzielnie, nawet bez dodatkowych budżetów. Już chociażby przegląd konkurencji w kontekście komunikacji, będzie bardzo ciekawym elementem dyskusji. Przygotuj taki raport, zasygnalizuj, że chcesz go pokazać na zarządzie. Pozycjonuj się jako strateg, który nie tylko rozumie zmiany w firmie, ale też potrafi je wspomóc.

 

        • Strategia porządkująca codzienność. Pewnie dobrze ci idzie, twoja komunikacja jest płynna, a zespół daje z siebie wszystko. Jednak bez strategii przegrasz w długim terminie. Przegrasz zarówno w kontekście konkurencji, ale też niepotrzebnie osłabisz swoją pozycję w organizacji. Dobrze wiem, jak wygląda codzienność pracy w dziale marketingu czy PR w korporacji, spędziłem blisko 10 lat na twoim miejscu. To niekończące się pasmo zmagań i wymagań, okraszone seriami kryzysów zżerających czas i nerwy. Musisz mieć strategię, żeby to wszystko uporządkować. Dzięki niej, nie będziesz koncentrował się na nieistotnych zadaniach, a te które zdefiniujesz, jako ważne, będziesz potrafił zmierzyć i ocenić. To z kolei wpłynie pozytywnie na twoje raporty, które trafiają na biurko przełożonych. Zaczniesz się liczyć wtedy, kiedy będziesz potrafił udowodnić, jak komunikacja wspiera sprzedaż, szerzej cały biznes. Najgorsza pułapka w jaką możesz wpaść to ta, w której jesteś człowiekiem od ulotek i artykułów. Miłym, pracowitym i takim, z którym nikt w firmie się nie liczy. Zmień to. Przygotuj strategię, która porządkuje Twoją codzienność i kontrybuuje do biznesu. Pokaż, że potrafisz myśleć o komunikacji w szerszym kontekście, takim, który wpisuje się w trendy rynku, na jakim działasz. Zyskaj szacunek, na który na pewno zasługujesz dzięki swojej ciężkiej pracy.

Jak zaplanować prace nad strategią komunikacji?

Jednym zdaniem: kluczem do zbudowania dobrej strategii komunikacji jest pozyskanie wiedzy, którą możesz kupić na zewnątrz lub samodzielnie pozyskać wewnątrz firmy.

        1. Zastanów się, jakimi zasobami dysponujesz. I jaki masz budżet na realizację strategii komunikacji. Przez lata zarządzania obszarami PR i marketingu w instytucjach finansowych mierzyłem się zarówno z samodzielną realizacją przygotowania strategii, jak też z bardziej komfortową sytuacją, w której byłem wspierany przez konsultantów.
          Jeśli nie możesz liczyć na pomoc z zewnątrz, nie przejmuj się. Będzie trudniej, ale możesz sprawnie zarządzić tym tematem. 

W takim wypadku, największym wyzwaniem będzie dostęp do badań i analiz, ale nawet jeśli nie masz budżetu na przeprowadzenie ich w celu przygotowania dokumentu, to na pewno w twojej organizacji jest wiedza, która pozwoli ci nakreślić kierunek działania. Tyle, że jest ona „rozsiana” po różnych departamentach. I w głowach różnych osób.

        1. Zastanów się, kto taką wiedzę może posiadać. Zrób listę, a następnie przygotuj sobie argumenty, które pozwolą ci przekonać menedżerów do pomocy. Rzeczowa rozmowa z tobą, będzie ich kosztowała sporo czasu. Może się również zdarzyć, że twoja inicjatywa spowoduje, że z niejednej szafy wypadnie trup. Okaże się, że część ludzi zarządza obszarami bez twardych danych, bez analiz, bez odświeżanej na bieżąco wiedzy o rynku…Dlatego bądź uzbrojony w listę korzyści, jakie uzyskają dzięki spotkaniu z Tobą. Pozycjonuj się, jako wsparcie w ich celach.

 

        1. Popytaj w dziale sprzedaży, obsługi klienta, skonsultuj się z zarządem, zbieraj informacje samodzielnie. Pamiętaj, że każdy z twoich wewnętrznych rozmówców będzie miał swoją perspektywę. To naturalne. Musisz nauczyć się „przesiewać” takie informacje zwrotne przez sito własnych celów komunikacyjnych. 

Podam ci przykład – świetnym źródłem wiedzy o klientach jest call centre. Jednak w większości przypadków, z jakimi miałem do czynienia, menedżerowie tego obszaru mają bardzo jednostronną optykę. To zupełnie naturalna sprawa. Na co dzień borykają się z reklamacjami i skargami. W efekcie postrzegają klientów, jako źródło kłopotów, a nie odbiorcę komunikatu, którego trzeba przekonać. W tym dziale możesz usłyszeć „nie da się” o wiele częściej niż gdzie indziej. Nie dziw się temu, po prostu pamiętaj o tym ograniczeniu.

        1. Korzystaj z materiałów, które są dostępne powszechnie w internecie, zwłaszcza na tych stronach, które są poświęcone branży w jakiej działasz. Często dobrym źródłem informacji są stowarzyszenia i izby branżowe, a także uniwersytety. Większość z nich prowadzi swoje wydawnictwa naukowe (branżowe), w których można znaleźć bardzo dużo wiedzy niezbędnej do przygotowania strategii komunikacji. Artykuły naukowe, często kompletnie nieznane publicznie, potrafią obfitować w wyniki badań prowadzonych w ramach prac uczelni. Może się okazać, że część tytułów wymaga opłaty, ale są to koszty nieporównywalne do budżetów, które trzeba wygospodarować na badania własne.
          Być może, nieco przy okazji, będzie to dobry moment na aktywizację twojej firmy do współpracy z takimi właśnie partnerami.

 Etapy pracy nad strategią komunikacji

Jednym zdaniem: efektywny warsztat ma cię zasilić informacjami, które pozwolą przygotować strategię komunikacji, dlatego zadbaj o reprezentację kluczowych menedżerów na takim spotkaniu.

Jeśli jesteś już zaopatrzony w dostęp do informacji lub zdobyłeś je samodzielnie w rozmowie z menedżerami wewnątrz swojej firmy, przyszedł czas na zorganizowanie warsztatu strategicznego. Jak to dobrze zrobić?

        1. Zastanów się, kto może w nim uczestniczyć?  Z mojego doświadczenia wynika, że na pewno warto zaprosić zarząd. Czy znajdą czas? Różnie z tym bywa. Zadbaj też o reprezentantów najważniejszych departamentów, takich jak sprzedaż, procesy obsługowe, reklamacje. Nie przejmuj się, że ci ludzie nie znają się na komunikacji w takim stopniu jak ty. Ich rolą jest dostarczenie ci informacji, które będą niezbędne do stworzenia strategii grającej na cele biznesowe.
        2. Wyślij zaproszenia z minimum 2-3 tygodniowym wyprzedzeniem, najlepiej spotkaj się osobiście z każdym menedżerem i wytłumacz, dlaczego warsztat jest ważny dla całej organizacji.
        3. Przygotuj wcześniej listę zagadnień (jak ją skonstruować, napisze poniżej), tak aby uczestnicy spotkania mogli wcześniej przynajmniej w przybliżeniu przygotować się do dyskusji.
        4. Zadbaj o to, żeby być dobrym moderatorem, w internecie znajdziesz mnóstwo podpowiedzi, jak efektywnie prowadzić dyskusję.
        5. Zaplanuj czas trwania warsztatu na około 3-4 godziny. Dłuższy nie ma sensu, każdy będzie się spieszył do swoich obowiązków, możesz więc pomyśleć o rozbiciu spotkania na 2 niezależne części.

Jak zadawać kluczowe pytania dotyczące biznesu podczas warsztatu?

Jednym zdaniem: te pytania pozwolą ci lepiej zrozumieć istotę biznesu, w którym odpowiadasz za kuminukację.

Strategia, nad którą pracujesz musi realizować cele biznesowe. Twoja praca jest wkładem w ich realizację. Musisz dotrzeć do najważniejszych ludzi i zdobyć wiedzę o tym, jakie cele im przyświecają. Poniżej przedstawiam ci (w dużym skrócie), najważniejsze obszary, których powinieneś dotknąć podczas takiego spotkania. Oczywiście, jest to tylko skrótowe potraktowanie tematu. Doświadczenie podpowiada mi jednak, że nawet taki prosty schemat, będzie sprzyjał efektywnej dyskusji.

Oto pytania, które warto zadać:

        1. KLUCZOWE PRODUKTY/USŁUGI

Jakie są nasze najważniejsze produkty/usługi?
Na czym najwięcej zarabiamy?

Jakie produkty chcemy obecnie rozwijać/stymulować?

        1. USP

Jakie są nasze wyróżniki na rynku?
W czym jesteśmy lepsi od konkurencji?

        1. SŁABE STRONY

Co nas ogranicza?
Jakie są najsłabsze strony naszej firmy? 

Jakiego rodzaju kryzysy przechodzimy?

        1. SILNE STRONY

Gdzie leży potencjał firmy?

Co jest najsilniejszą stroną naszej firmy?
W jakich produktach/usługach/ procesach czujemy się najsilniejsi?

        1. OTOCZENIE KONKURENCYJNE

Kto jest naszą bezpośrednią konkurencją/ z kim walczymy o klienta?

Kto jest naszym wzorem/benchmarkiem w biznesie?

Jak zadawać kluczowe pytania dotyczące komunikacji podczas warsztatu?

Jednym zdaniem: te pytania pozwolą ci zrozumieć, jak widzą komunikację twoi „wewnętrzni klienci” w organizacji.

To ty jesteś specjalistą od komunikacji. Jednak w zespole jest zgromadzona wiedza, która często daje nie tylko wskazówki, ale wręcz odpowiedzi na najważniejsze wyzwania komunikacyjne. Dlatego nie powinieneś wahać się przed zadaniem pytań, które dotyczą komunikacji. Nie martw się, jeśli odpowiedzi na nie będą w 100 procentach satysfakcjonujące. Traktuj je raczej, jako wskazówki oraz inspiracje.

Te pytania możesz skierować śmiało do uczestników warsztatu:

        1. CEL KOMUNIKACJI

Co chcemy osiągnąć poprzez działania komunikacyjne?

Na co komunikacja firmy powinna mieć największy wpływ?

        1. HASŁA KOMUNIKACJI

Jakie powinny być kluczowe hasła naszej komunikacji?

Co chcemy powiedzieć grupie celowej? Jak chcemy się pozycjonować?

Jak chcemy aby nas zapamiętano?

        1. UCZESTNICY KOMUNIKACJI

Kto będzie brał udział w komunikacji? 

Kto będzie naszą „twarzą”/ekspertem?

        1. GRUPY CELOWE KOMUNIKACJI

Kto powinien być odbiorcą naszej komunikacji? Do jakich grup/segmentów chcemy dotrzeć z komunikatem najbardziej?

Jak można scharakteryzować grupy celowe?

        1. NARZĘDZIA KOMUNIKACJI

Jakich kanałów komunikacji chcemy użyć? 

Jakie narzędzia powinny zostać wykorzystane? 

Gdzie będą pojawiać się nasze komunikaty?

Czy strategię komunikacji można zmieniać?

Jednym zdaniem: strategia komunikacji nie jest zbiorem prawd objawionych, dlatego śmiało możesz ją modyfikować zgodnie ze zmieniającymi trendami.

Przed tobą praca nad samą strategią komunikacji. Zebrałeś już kluczową wiedzę z firmy i mam nadzieję posiadasz też dostęp do informacji z otoczenia biznesowego, z rynku. Teraz wszystko w twoich rękach. Pamiętaj, że na tym etapie warto jest wesprzeć się konsultantami. W Brandscope, agencji PR z Trójmiasta, którą prowadzimy, wiele razy zdarzyło nam się wchodzić do akcji właśnie na tym etapie.

Przygotowanie samego dokumentu, to również kawał ciężkiej pracy. Jeśli będziesz z niego zadowolony, to ciężko ci będzie w nim grzebać, zmieniać go i modyfikować. A jednak, dzisiejsza rzeczywistość jest tak dynamiczna, że nawet najlepszą strategię musisz traktować bardziej jako dokument do edycji, niż zbiór zamknięty. Nie bój się tego. Analizuj na bieżąco zmieniające się okoliczności, sprawdzaj co działa, co nie i jeśli trzeba, podejmuj decyzje o zmianie. Nawet wtedy, kiedy będą one wymagały przyznania się do błędu. Nie ma nic gorszego niż strategia, która ląduje na półce i zamienia się w martwy dokument.

Na koniec chcę ci życzyć powodzenia w pracy nad strategią komunikacji twojej firmy. Pamiętaj, że chociaż jej przygotowanie, to naprawdę dużo pracy, warto się jej poświęcić. Zachęcam cię do osobistego kontaktu.

 

Autor Wojciech Wężyk