preloader

Brandscope Sp. z o.o.
ul. Aleja Grunwaldzka 523,
80 – 320 Gdańsk

Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku
VIII Wydział Gospodarczy

KRS 0000377220
NIP: 586-22-64-082

Przewiń w dół

Czym różni się PR od marketingu?

PR i marketing to dziedziny, które często są ze sobą mylone. Choć są podobne, mają odrębne cele i strategie. Jak zrozumienie tych różnic może pomóc twojej firmie skuteczniej budować relacje i komunikować się z klientami?

Zdarzyło ci się słyszeć, że marketing i PR to to samo?

Choć obie dziedziny mają wiele wspólnego, to różnią się między sobą:

  • strategią,
  • celami i
  • narzędziami.

Mają jednak jeden wspólny cel – sukces marki.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym zajmuje się PR?
  2. Co to jest marketing?
  3. Jakie są różnice między PR-em a marketingiem?
  4. Jak połączyć marketing i PR?
  5. Kiedy i w co zainwestować?

Aby dobrze zrozumieć różnice i podobieństwa między marketingiem i PR-em, warto na początek przyjrzeć się tym obszarom osobno.

Dopiero wtedy możesz się zastanowić, jak je połączyć, aby strategia działała zgodnie z założeniami – czyli żeby przynosiła Ci zyski!

Czym jest PR?

Osoba stojąca przed wielką transparentną tablicą, która przedstawia 2 sekcje – na jednej jest megafon, na drugiej serce

Definicja PR-u

PR, z angielskiego public relations, można przetłumaczyć jako relacje publiczne lub stosunki z otoczeniem.

W skrócie – jest to strategiczne zarządzanie komunikacją między organizacją a jej różnymi grupami interesariuszy.

PR to kompleksowy proces, który obejmuje:

  • budowanie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku marki,
  • zarządzanie komunikacją,
  • kształtowanie opinii publicznej,
  • budowanie relacji,
  • zarządzanie kryzysami wizerunkowymi.

Zadaniem piarowców jest więc dbanie o to, by firma stała się dostrzegalna na rynku i była postrzegana pozytywnie.

Skuteczne zarządzanie komunikacją i długofalowe budowanie relacji z mediami, potencjalnymi klientami czy inwestorami wzmacnia pozycję marki i ułatwia dalszy rozwój.

Cele PR

Cele PR-u można podzielić na kilka kategorii.

Cele wizerunkowe:

  • budowanie świadomości marki,
  • kształtowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • zwiększanie rozpoznawalności marki.

Cele komunikacyjne:

  • przekazywanie informacji o marce do różnych grup odbiorców,
  • budowanie relacji z mediami,
  • angażowanie społeczności.

Cele biznesowe:

  • wspieranie sprzedaży i marketingu,
  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • utrzymywanie lojalności klientów,
  • budowanie zaufania do marki.

Działania PR-owe

puzzle symbolizujące działania PR. Różne symbole – emotki, mikrofon, notatki, żarówka – składają się w jedną całość

Strategię PR-ową tworzą działania dostosowane do specyfiki i oczekiwań firmy.

Do najpopularniejszych należą:

  • tworzenie informacji prasowych dla mediów,
  • planowanie komunikacji podczas konferencji prasowych,
  • przygotowywanie materiałów radiowych lub telewizyjnych,
  • organizacja publikacji materiałów tekstowych, audio lub wideo,
  • pisanie e-booków lub folderów informacyjnych,
  • prowadzenie profili w social mediach,
  • tworzenie newsletterów,
  • przygotowywanie oświadczeń w sytuacjach kryzysowych,
  • udostępnianie materiałów edukacyjnych,
  • organizacja współprac barterowych.

Warto zaznaczyć, że w przypadku PR-u wszelkie materiały ukazujące się w mediach nie są materiałami sponsorowanymi.

Skoro już wiesz, czym zajmuje się piarowiec i z jakich narzędzi korzysta, czas poznać drugą stronę tego złotego medalu – marketing.

Czym jest marketing?

Laptop na biurku, przedstawiający statystki marketingowe

Definicja marketingu

Marketing to proces planowania i realizacji koncepcji, wyceny, promocji oraz dystrybucji pomysłów, dóbr i usług.

Są to działania, które mają na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, przekonanie ich do zakupu produktu lub usługi oraz budowanie długotrwałych relacji z nimi.

W skład całego procesu wchodzą:

  • analiza potrzeb i preferencji konsumentów oraz identyfikacja trendów rynkowych,
  • podział rynku na grupy odbiorców o podobnych potrzebach,
  • opracowanie planu działań, który pozwoli osiągnąć cele marketingowe,
  • wdrażanie strategii w życie, np. poprzez kampanie reklamowe, promocje, content marketing, media społecznościowe czy SEO,
  • monitorowanie skuteczności działań marketingowych i wprowadzanie ewentualnych modyfikacji.

Dział marketingu jest więc w dużej mierze odpowiedzialny za sprzedaż.

Cele marketingu

Tak jak w przypadku PR-u, cele marketingowe można podzielić na różne kategorie.

Niektóre z nich się powtarzają, kluczowe jest jednak nadanie im odpowiedniego priorytetu.

Cele sprzedażowe:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • zwiększenie wartości zamówień,
  • zwiększenie częstotliwości zakupów.

Cele wizerunkowe:

  • budowanie świadomości marki,
  • kształtowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • zwiększanie rozpoznawalności marki.

Cele relacyjne:

  • budowanie lojalności klientów,
  • zwiększanie zaangażowania klientów,
  • tworzenie społeczności wokół marki.

Działania marketingowe

Mapa myśli – marketing. Grafika przedstawia różne elementy kojarzone z marketingiem, takie jak wykresy, notatnik, telefon

Działania marketingowe mogą przybierać różne formy – tutaj sky is the limit. Skuteczna reklama to taka, która zapada w pamięć.

Wiele strategii jednak na stałe gości w repertuarze marketingowców. Są to m.in.:

  • reklamy telewizyjne,
  • billboardy i plakaty,
  • artykuły i posty sponsorowane,
  • reklama w Google lub na Facebooku,
  • influencer marketing,
  • organizacja eventów,
  • ambient/guerilla marketing.

Kampanie marketingowe najczęściej wymagają nakładu finansowego. Strategia musi być więc dostosowana do budżetu firmy i przynieść jej wymierne korzyści w postaci np. wzrostu sprzedaży.

Kluczowe różnice między PR-em a marketingiem

Symboliczna grafika przedstawiająca klucz i podział na marketing oraz PR

Zapewne już widzisz, że PR i marketing to dwie różne dziedziny, które jedynie spotykają się na drodze do sukcesu.

Zrozumienie różnic między nimi pozwoli na skuteczniejsze wykorzystanie obu narzędzi.

Poniższe wyjaśnienia powinny ułatwić ci zadanie.

Główny cel

PR skupia się na budowaniu i utrzymywaniu pozytywnego wizerunku marki, który przyciągnie klientów, inwestorów i partnerów biznesowych.

Marketing koncentruje się na zwiększaniu sprzedaży i udziałów w rynku poprzez promocję. Ma na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów i przekonanie ich do zakupu.

Grupa docelowa

PR ma szerokie grono odbiorców, w tym media, inwestorów, pracowników, społeczność lokalną, a nawet konkurencję. Piarowcy dbają, aby marka była dobrze postrzegana przez wszystkie te grupy, ponieważ każda z nich może wpłynąć na jej sukces.

Marketing kieruje swoje działania głównie do klientów i potencjalnych klientów, czyli osób, które mogą być zainteresowane zakupem produktów lub usług firmy.

Narzędzia

PR skupia się przede wszystkim na darmowych narzędziach, takich jak wzmacnianie relacji z mediami, publikacje prasowe, materiały edukacyjne oraz działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Marketing najczęściej korzysta z płatnych form reklamy, jak influencer marketing, organizacja eventów czy artykuły sponsorowane.

Mierniki sukcesu

W PR sukces mierzy się za pomocą wskaźników wizerunkowych – liczby i wartości publikacji w mediach, zasięgu medialnego, rozpoznawalności marki czy zaangażowaniu społeczności.

W marketingu najważniejsze są wskaźniki sprzedażowe, takie jak liczba sprzedanych produktów, przychód, zwrot z inwestycji czy konwersja.

Powyższe elementy są kluczowe przy planowaniu odpowiedniej strategii, zarówno PR-owej, jak i marketingowej.

Dopiero znając te główne założenia, możesz przejść do elementów, przy których obie te dziedziny się łączą.

Co marketing i PR mają ze sobą wspólnego?

Obie dziedziny używają różnych narzędzi i kierują działania do innej grupy odbiorców, jednak i pośrednie cele są w dużej mierze podobne.

„Efektem ubocznym” działań marketingowych jest zwiększenie rozpoznawalności marki i budowanie pozytywnego wizerunku.

Natomiast kreowanie wizerunku i pogłębianie relacji przez piarowców zwiększa zaufanie do marki, co może się przełożyć na wyższą sprzedaż.

W wielu sytuacjach bardzo ważne jest, by obie te dziedziny się zintegrowały, np. przy planowaniu strategii komunikacji.

Dlaczego?

Ponieważ pozwoli to utrzymać spójny wizerunek marki. Firma będzie przywoływać konkretne skojarzenia i budzić konkretne emocje.

Jak połączyć PR i marketing?

Kobieta przyglądająca się różnym elementom na ścianie. Symbole marketingu i Pr-u

Jeśli chcesz stworzyć silną markę, PR i marketing powinny się wzajemnie uzupełniać.

Szczególnie przy kilku istotnych działaniach:

  • Kampanie CSR – PR-owcy dbają o to, aby kampanie CSR były odpowiednio komunikowane i budowały pozytywny wizerunek firmy, natomiast marketingowcy wykorzystują je do promocji marki i budowania zaangażowania klientów.
  • Eventy – PR-owcy są odpowiedzialni za relacje z mediami i zaproszonymi gośćmi, a marketingowcy wykorzystują eventy do promocji produktów lub usług i pozyskiwania klientów.
  • Content marketing – PR-owcy mogą wykorzystać content marketing do budowania wizerunku eksperta, a marketerzy do przyciągania ruchu na stronę i wzrostu konwersji.
  • Social media – dla PR-owców media społecznościowe są przestrzenią do zwiększania rozpoznawalności marki i budowania społeczności. Marketing może wykorzystać te platformy do promowania produktów lub usług.

Integracja działań PR-owych i marketingowych może przynieść korzyści w postaci większego zasięgu, lepszej rozpoznawalności marki i spójnego wizerunku.

To dwie pieczenie na jednym ogniu – tworzenie zaangażowanej społeczności i budowanie zaufania przy jednoczesnym pozyskiwaniu klientów.

Kiedy inwestować w PR, a kiedy w marketing?

Dwa słoiki - skarbonki, oznaczone słowami PR i marketing

Jeśli planujesz strategię komunikacyjną i nie wiesz, która będzie najlepsza dla twojej firmy, weź pod uwagę kilka czynników:

  • twoje cele biznesowe,
  • budżet,
  • grupę, do której chcesz dotrzeć,
  • etap rozwoju firmy.

Zastanów się, czy bardziej zależy ci na wzroście sprzedaży, czy zwiększeniu rozpoznawalności marki.

Jeśli oba czynniki są dla ciebie równie ważne, pomyśl o działaniach, które połączą te dwa elementy.

Dysponujesz niewielkim budżetem? Działania PR nie wymagają takiego nakładu finansowego jak marketing. Ponadto artykuły i posty, które nie są „kupione”, budzą większe zaufanie.

Pomyśl, do kogo chcesz skierować swoje działania i gdzie tę grupę odbiorców możesz znaleźć. To wyklaruje, jakich narzędzi będziesz potrzebować.

Wybór odpowiednich działań zależy też od etapu rozwoju, na którym jest twoja działalność.

Nowy biznes najpierw powinien się skupić na pozyskaniu klientów. Jeśli działasz na rynku już od kilku lat, zadbaj o pozytywny wizerunek i utrzymanie go.

Podsumowanie

PR i marketing to powiązane dziedziny, które odgrywają ważną rolę w budowaniu silnej i rozpoznawalnej marki.

Różnią się celami, odbiorcami, narzędziami i miernikami sukcesu, jednak łączy je spójna komunikacja, budowanie relacji i kreowanie wizerunku.

PR koncentruje się na budowaniu pozytywnej reputacji marki i zarządzaniu relacjami z różnymi grupami interesariuszy.

Marketing natomiast skupia się na zwiększaniu sprzedaży.

Potrzebujesz pomocy w opracowaniu strategii komunikacji, która przyniesie ci wymierne korzyści?

Skontaktuj się z nami. Wspólnie dopasujemy działania do twoich celów biznesowych.

Zdjęcia do artykułu powstały przy użyciu AI.

Zobacz nasze ostatnie artykuły

post-image

Kryzys wizerunkowy – jak go przetrwać?

post-image

Jak skutecznie komunikować o swoim produkcie?

post-image

Czym jest komunikacja korporacyjna? Definicja, rodzaje i najlepsze praktyki

post-image

Jak stworzyć skuteczną strategię PR-ową krok po kroku

post-image

Czym różni się PR od marketingu?

post-image

Eksperci podliczyli straty w domu Kevina!