preloader

Brandscope Sp. z o.o.
ul. Aleja Grunwaldzka 523,
80 – 320 Gdańsk

Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku
VIII Wydział Gospodarczy

KRS 0000377220
NIP: 586-22-64-082

Przewiń w dół

Jak skutecznie komunikować o swoim produkcie?

Jeśli chcesz sprzedać produkt lub usługę, twoi potencjalni klienci nie tylko muszą się o nim dowiedzieć. Muszą przede wszystkim zrozumieć, że to coś, czego potrzebują, i twoje rozwiązanie jest lepsze od konkurencji. Pomoże im w tym odpowiedni PR twojego produktu lub usługi.

Wiesz już o tym, że PR w dużej mierze odnosi się do budowania pozytywnego wizerunku.

A jeśli nie wiesz, to napisaliśmy dwa teksty, które wyjaśniają, jak działa PR korporacyjny i czym różni się on od marketingu.

PR produktowy działa podobnie, z tym że polega na budowaniu pozytywnego wizerunku produktów lub usług, które sprzedajesz.

To zbiór działań, które:

  • przekonają twoich odbiorców, że produkt jest wart ich uwagi,  swojej ceny, przyda się, spełni swoją funkcję i przyniesie długofalowe korzyści.
  • uświadomią inwestorów, że w produkt warto zainwestować, bo może być źródłem długotrwałego dochodu.
  • skłonią media do napisania o tobie, czyli do darmowej reklamy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest PR produktowy?
  2. Jak zrozumieć swój produkt?
  3. Jakie narzędzia PR-owe są najbardziej skuteczne?
  4. Jak stworzyć skuteczną strategię PR-u produktowego?
  5. Jak mierzyć efekty swoich działań?

Co to jest PR produktowy?

Mężczyzna opowiadający o produkcie

PR produktowy to zbiór działań mających na celu promocję konkretnego produktu lub usługi.

Głównym jego celem nie jest jednak stricte sprzedaż (to domena marketingu), a uświadomienie odbiorców o istnieniu i użyteczności tego, co sprzedajesz.

Chodzi o to, aby twój produkt zapisał się w świadomości potencjalnych klientów i był postrzegany jako wartościowy oraz wyróżniający się na tle konkurencji.

PR produktowy polega więc na:

  • Budowaniu świadomości – informowaniu o istnieniu produktu, jego cechach i korzyściach.
  • Tworzeniu pozytywnego wizerunku – kształtowaniu opinii o produkcie jako wartościowym i godnym uwagi.
  • Zwiększaniu zaufania – budowaniu relacji z klientami i wzmacnianie wiarygodności marki.
  • Generowaniu zainteresowania – prowokowaniu dyskusji i zachęcanie do dalszego poznawania produktu.

Koniec końców – działania te powinny wspierać sprzedaż. Jest to jednak pośrednia korzyść płynąca z działań, o czym warto pamiętać przy opracowywaniu strategii.

Zrozumienie swojego produktu – fundament skutecznego PR-u

Dziewczyna siedząca przy komputerze i zbierająca dane. W tle ściana z notatkami i informacjami

Jeśli o strategii mowa – zanim przystąpisz do jej tworzenia, musisz bardzo dobrze zrozumieć swój produkt lub usługę.

Jakie ma unikalne cechy i czym wyróżnia się na tle konkurencji?

Analiza produktu pod lupą

Na początek zbierz wszystkie potrzebne informacje na temat tego, co sprzedajesz:

  • Unikalna propozycja wartości (UVP) – Czym twój produkt różni się od innych? Jakie korzyści niesie dla klienta?
  • Cechy i funkcje – dokładny opis wszystkich właściwości produktu.
  • Zalety i wady – szczegółowa analiza zarówno mocnych, jak i słabych stron.
  • Doświadczenie użytkownika – jakie emocje budzi produkt? Jakie są pierwsze skojarzenia z nim związane?
  • Historia produktu – jak powstał? Jakie wartości ma prezentować?

Identyfikacja grupy docelowej

Kolejnym krokiem niezbędnym do przygotowania strategii komunikacyjnej jest określenie grup docelowych.

Na pewno wiesz o tym już z naszych poprzednich tekstów – każdy komunikat musi być do kogoś skierowany.

Musisz określić, kto będzie twoim odbiorcą, żeby odpowiednio przekazać informacje.

Stwórz więc „portrety” twoich potencjalnych klientów – określ wiek, płeć, zainteresowania, potrzeby, zachowania zakupowe czy lokalizację. A w przypadku klientów biznesowych – zwróć uwagę na charakter działalności, branżę i unikalne wymagania tych przedsiębiorców.

Następnie przejdź do segmentacji rynku, czyli podziel odbiorców na mniejsze grupy o podobnych cechach. 

Teraz możesz szukać kanałów komunikacji, przez które przekażesz im informacje o produkcie. Zadaj sobie pytania: gdzie twoi klienci szukają informacji i jakie media preferują?

Ważne! Grup docelowych możesz mieć wiele i możesz komunikować się z nimi na różne sposoby.

Inny komunikat skierujesz do przedstawicieli pokolenia X, a inny do pokolenia „zetek”. Inaczej napiszesz też do prezesa, a inaczej do specjalisty spoza kadry zarządzającej. Jeszcze inaczej przekażesz informacje o usłudze potencjalnym inwestorom lub mediom.  

Analiza konkurencji

Jeśli wiesz już wszystko o swoim produkcie lub usłudze oraz potencjalnych klientach, sprawdź, co robi konkurencja.

To pozwoli ci określić, czym wyróżnia się twój produkt i pomoże zidentyfikować ewentualne zagrożenia.

Odpowiedz więc sobie na poniższe pytania:

  • Kim są twoi główni konkurenci?
  • Jakie produkty oferują?
  • Jakie są ich mocne i słabe strony?
  • Jak komunikują się ze swoimi klientami?

Dokładna analiza produktu i jego otoczenia jest pierwszym krokiem do stworzenia skutecznej strategii PR produktowego.

Jeśli określisz, co dokładnie i komu dokładnie chcesz komunikować, będziesz na dobrej drodze do stworzenia skutecznej strategii PR-u produktowego.

Narzędzia i techniki PR-u produktowego – poznaj swoje możliwości

PR produktowy można prowadzić na wiele sposobów.

Poniżej znajdziesz najpopularniejsze metody prowadzenia działań PR-owych. Spośród nich możesz wybrać te, które najlepiej odpowiadają twoim celom biznesowym oraz twoim odbiorcom.

Pamiętaj – nie musisz ograniczać się tylko do nich. Warto wychodzić poza ramy 🙂

Komunikaty prasowe

Dobrze przygotowany komunikat to klucz do dotarcia do dziennikarzy i zwiększenia zasięgu informacji o twoim produkcie.

Może zawierać aktualności, wyniki badań, ciekawostki czy ważne informacje dotyczące twoich usług.

W zależności od charakteru informacji prasowej może dystrybuować do odpowiednich portali branżowych, lokalnych, a nawet ogólnopolskich.

Content marketing

Tworzenie contentu to również kreowanie wizerunku. 

To, jak komunikujesz się w internecie, dużo mówi o twojej marce. To dobry sposób, aby „pochwalić się” swoim produktem i pokazać jego użyteczność.

Strona internetowa to miejsce na szczegółowy opis twoich usług lub produktów. Pokaż potencjalnym klientom, co zyskają, jeśli je kupią, i udowodnij to odpowiednimi materiałami wizualnymi. Mów językiem korzyści!

Regularne publikacje w social mediach pozwalają na zbudowanie grona stałych obserwatorów, którzy chcą być na bieżąco z twoimi usługami. Możesz wchodzić z nimi w interakcje i szybko odpowiadać na pytania.

Wydarzenia

Organizuj i uczestnicz w wydarzeniach branżowych.

Pokazy produktu, warsztaty czy szkolenia dają ci możliwość pokazania tego, co sprzedajesz, od jak najlepszej strony. To ty stajesz w roli eksperta, który dzieli się wiedzą na dany temat.

Konferencje i tragi to idealny sposób na spotkanie z „branżą”, networking i poznanie konkurencji.

Eventy to forma PR-u, która w szczególności ułatwia dotarcie do potencjalnych inwestorów.

Współpraca z influencerami

Znajdź osoby, które mają podobne wartości do twojej marki i których odbiorcy mogą być zainteresowani twoim produktem.

Na samym początku możesz zacząć od współpracy barterowej – czyli ty wysyłasz im swój produkt (paczka PR) lub oferujesz swoją usługę w zamian za pokazanie/zrecenzowanie jej na ich profilu.

To łatwy sposób na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów.

Konkursy

Organizacja konkursów daje mnóstwo możliwości i wcale nie musi wymagać dużego nakładu finansowego. Nagrodą może być przecież to, co już oferujesz swoim klientom. 

W zależności od zasad za pomocą konkursu możesz:

  • zwiększyć zasięg twojego profilu w SM,
  • budować zaangażowaną społeczność,
  • poznać opinie na temat twoich produktów lub usług,
  • wytworzyć user-generated content, czyli treści na profilach użytkowników, ale związane z twoimi usługami.  

Wybór odpowiednich narzędzi i technik PR zależy od wielu czynników, takich jak budżet, grupa docelowa czy cele kampanii.

Działania muszą być spójne z twoją strategią i pasować do charakteru twoich usług.

Tworzenie strategii PR-u produktowego

Dziewczyna przy komputerze. Stanowisko pracy jest kolorowe, pobudzające kreatywność. Na ścianie wiele notatek

Kiedy już poznasz swój produkt, jego otoczenie oraz narzędzia, które masz do dyspozycji – możesz przejść do dalszego planowania strategii.

Napisaliśmy o tym osobny tekst – Jak stworzyć skuteczną strategię PR-ową krok po kroku – więc tutaj przypomnimy ci to w telegraficznym skrócie.

Jakie kroki musisz podjąć teraz?

1. Opracowanie kluczowego przekazu

Pomyśl, jak chcesz komunikować swój produkt. Jakie jego cechy są kluczowe i ważne dla twoich potencjalnych klientów?

Twórz przystępne, atrakcyjne oraz spójne komunikaty i używaj języka korzyści.

2. Wybór narzędzi

Znasz już swoje możliwości – skorzystaj z nich. 

Przy wyborze odpowiednich kanałów weź pod uwagę grupy docelowe, cele twojej kampanii, budżet i zasoby.

3. Zaplanuj budżet i opracuj harmonogram

Kiedy planujesz budżet, weź pod uwagę koszty bezpośrednie i pośrednie. Pamiętaj, że na początek nie musisz wydawać dużo – wiele działań możesz wykonać bezpłatnie.

Ważne, żeby każde zadanie było określone w czasie i przypisane do osoby, która się nim zajmie. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem, więc zachowaj elastyczność.

Ale zachowuj konsekwencję działań – w PR liczy się przede wszystkim regularność, tylko systematyczna i stała komunikacja przynosi efekty.

Działanie i mierzenie efektywności – jak ocenić sukces?

Działasz już zgodnie z kalendarzem? Świetnie!

Nie zapomnij jednak obserwować efektów twoich działań. To ważne, aby reagować na bieżąco i w razie potrzeby modyfikować strategię.

Ponadto taka analiza z pewnością przyda ci się do przyszłych kampanii.

Jakie wskaźniki mierzyć?

Wskaźniki ilościowe:

  • Zasięg – ile osób widziało komunikaty? (np. liczba wyświetleń, udostępnień, polubień).
  • Wzmianki – jak często twój produkt lub usługa pojawia się w mediach?
  • Ruch na stronie – czy nasze działania zwiększyły ruch na stronie internetowej?
  • Sprzedaż – czy działania przełożyły się na wzrost sprzedaży?

Jednak nie tylko liczba, ale też jakość wzmianek ma znaczenie.

Wskaźniki jakościowe:

  • Ton wypowiedzi – czy o produktach mówi się pozytywnie, negatywnie czy neutralnie?
  • Zaufanie – czy klienci bardziej ufają marce po przeprowadzonych działaniach?
  • Postrzeganie – jak twoje usługi są postrzegane?

Podpowiedź: aby ocenić skuteczność naszych działań, warto porównać je z działaniami konkurencji.

Pamiętaj, że mierzenie efektywności powinno być procesem ciągłym, a nie jednorazowym wydarzeniem.

Podsumowanie

Pamiętaj – to, co sprzedajesz, powinno być dobrze zaprezentowane.

Oprócz reklam warto więc stworzyć otoczkę wokół produktu, która pokaże jego najlepsze cechy, korzyści, które daje i zadowolenie dotychczasowych klientów.

To buduje zaufanie, a zaufanie często przekłada się na wzrost sprzedaży. Klienci często stają się lojalni wobec twojej marki i polecają twoje usługi innym.

To samo napędzająca się maszyna 🙂 Pod warunkiem że wszystko dobrze zaplanujesz.

Potrzebujesz pomocy?

Żaden problem. Mamy doświadczenie w tym obszarze i szeroką bazę kontaktów oraz narzędzi, które zwiększą świadomość o twoich produktach lub usługach.

Napisz do nas. Porozmawiajmy o twoich celach i drodze do ich realizacji.

Zdjęcia do tekstu powstały przy użyciu AI

Zobacz nasze ostatnie artykuły

post-image

Jak skutecznie komunikować o swoim produkcie?

post-image

Czym jest komunikacja korporacyjna? Definicja, rodzaje i najlepsze praktyki

post-image

Jak stworzyć skuteczną strategię PR-ową krok po kroku

post-image

Czym różni się PR od marketingu?

post-image

Eksperci podliczyli straty w domu Kevina!

post-image

Rebranding instytucji finansowych