Jak skutecznie komunikować o swoim produkcie?
Jeśli chcesz sprzedać produkt lub usługę, twoi potencjalni klienci nie tylko muszą się o nim dowiedzieć. Muszą przede wszystkim zrozumieć, że to coś, czego potrzebują, i twoje rozwiązanie jest lepsze od konkurencji. Pomoże im w tym odpowiedni PR twojego produktu lub usługi.
Wiesz już o tym, że PR w dużej mierze odnosi się do budowania pozytywnego wizerunku.
A jeśli nie wiesz, to napisaliśmy dwa teksty, które wyjaśniają, jak działa PR korporacyjny i czym różni się on od marketingu.
PR produktowy działa podobnie, z tym że polega na budowaniu pozytywnego wizerunku produktów lub usług, które sprzedajesz.
To zbiór działań, które:
- przekonają twoich odbiorców, że produkt jest wart ich uwagi, swojej ceny, przyda się, spełni swoją funkcję i przyniesie długofalowe korzyści.
- uświadomią inwestorów, że w produkt warto zainwestować, bo może być źródłem długotrwałego dochodu.
- skłonią media do napisania o tobie, czyli do darmowej reklamy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest PR produktowy?
- Jak zrozumieć swój produkt?
- Jakie narzędzia PR-owe są najbardziej skuteczne?
- Jak stworzyć skuteczną strategię PR-u produktowego?
- Jak mierzyć efekty swoich działań?
Co to jest PR produktowy?
PR produktowy to zbiór działań mających na celu promocję konkretnego produktu lub usługi.
Głównym jego celem nie jest jednak stricte sprzedaż (to domena marketingu), a uświadomienie odbiorców o istnieniu i użyteczności tego, co sprzedajesz.
Chodzi o to, aby twój produkt zapisał się w świadomości potencjalnych klientów i był postrzegany jako wartościowy oraz wyróżniający się na tle konkurencji.
PR produktowy polega więc na:
- Budowaniu świadomości – informowaniu o istnieniu produktu, jego cechach i korzyściach.
- Tworzeniu pozytywnego wizerunku – kształtowaniu opinii o produkcie jako wartościowym i godnym uwagi.
- Zwiększaniu zaufania – budowaniu relacji z klientami i wzmacnianie wiarygodności marki.
- Generowaniu zainteresowania – prowokowaniu dyskusji i zachęcanie do dalszego poznawania produktu.
Koniec końców – działania te powinny wspierać sprzedaż. Jest to jednak pośrednia korzyść płynąca z działań, o czym warto pamiętać przy opracowywaniu strategii.
Zrozumienie swojego produktu – fundament skutecznego PR-u
Jeśli o strategii mowa – zanim przystąpisz do jej tworzenia, musisz bardzo dobrze zrozumieć swój produkt lub usługę.
Jakie ma unikalne cechy i czym wyróżnia się na tle konkurencji?
Analiza produktu pod lupą
Na początek zbierz wszystkie potrzebne informacje na temat tego, co sprzedajesz:
- Unikalna propozycja wartości (UVP) – Czym twój produkt różni się od innych? Jakie korzyści niesie dla klienta?
- Cechy i funkcje – dokładny opis wszystkich właściwości produktu.
- Zalety i wady – szczegółowa analiza zarówno mocnych, jak i słabych stron.
- Doświadczenie użytkownika – jakie emocje budzi produkt? Jakie są pierwsze skojarzenia z nim związane?
- Historia produktu – jak powstał? Jakie wartości ma prezentować?
Identyfikacja grupy docelowej
Kolejnym krokiem niezbędnym do przygotowania strategii komunikacyjnej jest określenie grup docelowych.
Na pewno wiesz o tym już z naszych poprzednich tekstów – każdy komunikat musi być do kogoś skierowany.
Musisz określić, kto będzie twoim odbiorcą, żeby odpowiednio przekazać informacje.
Stwórz więc „portrety” twoich potencjalnych klientów – określ wiek, płeć, zainteresowania, potrzeby, zachowania zakupowe czy lokalizację. A w przypadku klientów biznesowych – zwróć uwagę na charakter działalności, branżę i unikalne wymagania tych przedsiębiorców.
Następnie przejdź do segmentacji rynku, czyli podziel odbiorców na mniejsze grupy o podobnych cechach.
Teraz możesz szukać kanałów komunikacji, przez które przekażesz im informacje o produkcie. Zadaj sobie pytania: gdzie twoi klienci szukają informacji i jakie media preferują?
Ważne! Grup docelowych możesz mieć wiele i możesz komunikować się z nimi na różne sposoby.
Inny komunikat skierujesz do przedstawicieli pokolenia X, a inny do pokolenia „zetek”. Inaczej napiszesz też do prezesa, a inaczej do specjalisty spoza kadry zarządzającej. Jeszcze inaczej przekażesz informacje o usłudze potencjalnym inwestorom lub mediom.
Analiza konkurencji
Jeśli wiesz już wszystko o swoim produkcie lub usłudze oraz potencjalnych klientach, sprawdź, co robi konkurencja.
To pozwoli ci określić, czym wyróżnia się twój produkt i pomoże zidentyfikować ewentualne zagrożenia.
Odpowiedz więc sobie na poniższe pytania:
- Kim są twoi główni konkurenci?
- Jakie produkty oferują?
- Jakie są ich mocne i słabe strony?
- Jak komunikują się ze swoimi klientami?
Dokładna analiza produktu i jego otoczenia jest pierwszym krokiem do stworzenia skutecznej strategii PR produktowego.
Jeśli określisz, co dokładnie i komu dokładnie chcesz komunikować, będziesz na dobrej drodze do stworzenia skutecznej strategii PR-u produktowego.
Narzędzia i techniki PR-u produktowego – poznaj swoje możliwości
PR produktowy można prowadzić na wiele sposobów.
Poniżej znajdziesz najpopularniejsze metody prowadzenia działań PR-owych. Spośród nich możesz wybrać te, które najlepiej odpowiadają twoim celom biznesowym oraz twoim odbiorcom.
Pamiętaj – nie musisz ograniczać się tylko do nich. Warto wychodzić poza ramy 🙂
Komunikaty prasowe
Dobrze przygotowany komunikat to klucz do dotarcia do dziennikarzy i zwiększenia zasięgu informacji o twoim produkcie.
Może zawierać aktualności, wyniki badań, ciekawostki czy ważne informacje dotyczące twoich usług.
W zależności od charakteru informacji prasowej może dystrybuować do odpowiednich portali branżowych, lokalnych, a nawet ogólnopolskich.
Content marketing
Tworzenie contentu to również kreowanie wizerunku.
To, jak komunikujesz się w internecie, dużo mówi o twojej marce. To dobry sposób, aby „pochwalić się” swoim produktem i pokazać jego użyteczność.
Strona internetowa to miejsce na szczegółowy opis twoich usług lub produktów. Pokaż potencjalnym klientom, co zyskają, jeśli je kupią, i udowodnij to odpowiednimi materiałami wizualnymi. Mów językiem korzyści!
Regularne publikacje w social mediach pozwalają na zbudowanie grona stałych obserwatorów, którzy chcą być na bieżąco z twoimi usługami. Możesz wchodzić z nimi w interakcje i szybko odpowiadać na pytania.
Wydarzenia
Organizuj i uczestnicz w wydarzeniach branżowych.
Pokazy produktu, warsztaty czy szkolenia dają ci możliwość pokazania tego, co sprzedajesz, od jak najlepszej strony. To ty stajesz w roli eksperta, który dzieli się wiedzą na dany temat.
Konferencje i tragi to idealny sposób na spotkanie z „branżą”, networking i poznanie konkurencji.
Eventy to forma PR-u, która w szczególności ułatwia dotarcie do potencjalnych inwestorów.
Współpraca z influencerami
Znajdź osoby, które mają podobne wartości do twojej marki i których odbiorcy mogą być zainteresowani twoim produktem.
Na samym początku możesz zacząć od współpracy barterowej – czyli ty wysyłasz im swój produkt (paczka PR) lub oferujesz swoją usługę w zamian za pokazanie/zrecenzowanie jej na ich profilu.
To łatwy sposób na dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów.
Konkursy
Organizacja konkursów daje mnóstwo możliwości i wcale nie musi wymagać dużego nakładu finansowego. Nagrodą może być przecież to, co już oferujesz swoim klientom.
W zależności od zasad za pomocą konkursu możesz:
- zwiększyć zasięg twojego profilu w SM,
- budować zaangażowaną społeczność,
- poznać opinie na temat twoich produktów lub usług,
- wytworzyć user-generated content, czyli treści na profilach użytkowników, ale związane z twoimi usługami.
Wybór odpowiednich narzędzi i technik PR zależy od wielu czynników, takich jak budżet, grupa docelowa czy cele kampanii.
Działania muszą być spójne z twoją strategią i pasować do charakteru twoich usług.
Tworzenie strategii PR-u produktowego
Kiedy już poznasz swój produkt, jego otoczenie oraz narzędzia, które masz do dyspozycji – możesz przejść do dalszego planowania strategii.
Napisaliśmy o tym osobny tekst – Jak stworzyć skuteczną strategię PR-ową krok po kroku – więc tutaj przypomnimy ci to w telegraficznym skrócie.
Jakie kroki musisz podjąć teraz?
1. Opracowanie kluczowego przekazu
Pomyśl, jak chcesz komunikować swój produkt. Jakie jego cechy są kluczowe i ważne dla twoich potencjalnych klientów?
Twórz przystępne, atrakcyjne oraz spójne komunikaty i używaj języka korzyści.
2. Wybór narzędzi
Znasz już swoje możliwości – skorzystaj z nich.
Przy wyborze odpowiednich kanałów weź pod uwagę grupy docelowe, cele twojej kampanii, budżet i zasoby.
3. Zaplanuj budżet i opracuj harmonogram
Kiedy planujesz budżet, weź pod uwagę koszty bezpośrednie i pośrednie. Pamiętaj, że na początek nie musisz wydawać dużo – wiele działań możesz wykonać bezpłatnie.
Ważne, żeby każde zadanie było określone w czasie i przypisane do osoby, która się nim zajmie. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem, więc zachowaj elastyczność.
Ale zachowuj konsekwencję działań – w PR liczy się przede wszystkim regularność, tylko systematyczna i stała komunikacja przynosi efekty.
Działanie i mierzenie efektywności – jak ocenić sukces?
Działasz już zgodnie z kalendarzem? Świetnie!
Nie zapomnij jednak obserwować efektów twoich działań. To ważne, aby reagować na bieżąco i w razie potrzeby modyfikować strategię.
Ponadto taka analiza z pewnością przyda ci się do przyszłych kampanii.
Jakie wskaźniki mierzyć?
Wskaźniki ilościowe:
- Zasięg – ile osób widziało komunikaty? (np. liczba wyświetleń, udostępnień, polubień).
- Wzmianki – jak często twój produkt lub usługa pojawia się w mediach?
- Ruch na stronie – czy nasze działania zwiększyły ruch na stronie internetowej?
- Sprzedaż – czy działania przełożyły się na wzrost sprzedaży?
Jednak nie tylko liczba, ale też jakość wzmianek ma znaczenie.
Wskaźniki jakościowe:
- Ton wypowiedzi – czy o produktach mówi się pozytywnie, negatywnie czy neutralnie?
- Zaufanie – czy klienci bardziej ufają marce po przeprowadzonych działaniach?
- Postrzeganie – jak twoje usługi są postrzegane?
Podpowiedź: aby ocenić skuteczność naszych działań, warto porównać je z działaniami konkurencji.
Pamiętaj, że mierzenie efektywności powinno być procesem ciągłym, a nie jednorazowym wydarzeniem.
Podsumowanie
Pamiętaj – to, co sprzedajesz, powinno być dobrze zaprezentowane.
Oprócz reklam warto więc stworzyć otoczkę wokół produktu, która pokaże jego najlepsze cechy, korzyści, które daje i zadowolenie dotychczasowych klientów.
To buduje zaufanie, a zaufanie często przekłada się na wzrost sprzedaży. Klienci często stają się lojalni wobec twojej marki i polecają twoje usługi innym.
To samo napędzająca się maszyna 🙂 Pod warunkiem że wszystko dobrze zaplanujesz.
Potrzebujesz pomocy?
Żaden problem. Mamy doświadczenie w tym obszarze i szeroką bazę kontaktów oraz narzędzi, które zwiększą świadomość o twoich produktach lub usługach.
Napisz do nas. Porozmawiajmy o twoich celach i drodze do ich realizacji.